Visserijdagen 2011 – Maria Habraken

Zo…. hè, hè dat hebben we ook weer gehad……. De 50 ste visserijdagen. Wederom, ondanks het toch wel slechte weer, een ontzettend geslaagd feest.
Hoe komt het nou dat Bruinisse zo goed is in het laten slagen van een feestje?
Komt het door de saamhorigheid, de jeugd, de mosselen, de verenigingen?
Ik denk dat het aan U ligt.
Jaren geleden, in 2001, ben ik Miss Visserij geweest. Een jaar waar ik altijd met een lach naar terugkijk. Je ziet dan van dichtbij wat er allemaal bij komt kijken. Wat je dan opvalt is dat het organiseren van zo’n groot feest veel vergt van vrijwilligers en stichtingen. Iedereen draagt zijn of haar steentje bij. De één is al maanden van te voren bezig met het regelen van de juiste vergunningen bij de gemeente. Anderen buigen zich over de keuze van de juiste miss visserij en de derde mag deze 3 dagen lang begeleiden over de markt en naar de verschillende activiteiten enz.

Dit jaar hadden we in Bruinisse de 4e mosselrace. Een race die is georganiseerd door een jonge vereniging (deze bestaat nog maar 5 jaar). Ook Snoque Deux is al maanden van te voren bezig met het organiseren van deze geweldige race. Ik kan wel zeggen dat het wederom weer een groot succes is geweest. Na de race praat je met verschillende mensen van roeiteams en je valt dan bijna flauw van de complimenten die je krijgt toebedeeld. Die complimenten behoren echt niet alleen de vereniging toe, maar vooral de vele lokale ondernemers en inwoners van in en om Bruinisse.
Het is toch geweldig dat er om zaterdagochtend vroeg, lees 8.00 uur, een kraan klaar staat met een medewerker om de sloepen in het water te laten.
Begeleiding van Rijkswaterstaat en vrijwilligers in de vorm van familie in vrienden die helpen met meevaren en tijdwaarnemingen. Een sponsor die zijn eigen boot beschikbaar stelt om rond te varen met mensen van Stichting Renesse! Echt super.
Een gratis massage door een fysio praktijk uit Oosterland, een mosselmaaltijd, gevolgd door een feestje bij de stamkroeg van Snoque Deux. Na de nodige drankjes duiken de vermoeide roeiers op hun luchtbed die in de loods van OJW liggen voor een gratis overnachting.
Het is toch geweldig dat dit allemaal kan en mag op je dorp.
Dit is iets waar je trots op mag zijn, niet alleen als vereniging maar als inwoner van Bruinisse.
Want als we niet deze instelling hebben dan zou er veel verloren kunnen gaan. Ik hoop alleen maar dat er over een lange tijd nog zo’n Bruinisse is. Een Bruinisse waar je iemand kunt bellen voor een slaapplek, voor een mossel, voor hulp en steun. En vooral voor enthousiasme wat nodig is om een evenement geslaagd te maken.
Op naar volgend jaar! Nu nog even napraten en nagenieten…….

This entry was posted in Nieuwsarchief. Bookmark the permalink.